Humanitární pomoc 2015

Poskytování humanitární pomoci ČR se řídí zákonem č. 151/2010 Sb., o zahraniční rozvojové spolupráci a humanitární pomoci poskytované do zahraničí a o změně souvisejících zákonů. Humanitární pomoc poskytovaná do zahraničí je souhrn činností hrazených ze státního rozpočtu, jejichž cílem je zamezit ztrátám na životech a újmě na zdraví, zmírnit utrpení a obnovit základní životní podmínky lidí po vzniku mimořádných událostí, jakož i zmírňovat dlouhodobě trvající následky mimořádných událostí a předcházet jejich vzniku a negativním následkům.

Humanitární pomoc zahrnuje jak reakci na ad hoc přírodní či lidmi způsobené katastrofy, tak pomoc v dlouhodobých (komplexních) humanitárních krizích a při prevenci katastrof.

Státní humanitární pomoc ČR do zahraničí je realizována z finančních zdrojů alokovaných v rozpočtu Ministerstva zahraničních věcí. Z tohoto rozpočtu lze financovat zejména tyto formy humanitární pomoci poskytované do zahraničí:

a) materiální pomoc poskytnutím potřebného majetku ve formě daru do postižené oblasti po vzniku mimořádné události,

b) peněžní dary do zahraničí,

c) finanční příspěvky veřejným institucím a nevládním neziskovým organizacím v zahraničí,

d) příspěvky mezinárodním organizacím a integračním seskupením,

e) dotace nevládním neziskovým organizacím v České republice na poskytování humanitární pomoci do zahraničí státům mimo Evropskou unii a Evropský hospodářský prostor,

f) zapojování do mezinárodních záchranných operací vysíláním záchranářů nebo odborníků s potřebným vybavením podle zákona č. 239/2000 Sb., o integrovaném záchranném systému a o změně některých zákonů.

Podle § 9 zákona č. 151/2010 Sb. Ministerstvo vnitra poskytuje humanitární pomoc do členských států Evropské unie a jiných států tvořících Evropský hospodářský prostor a rozhoduje o jejím rozsahu a formě.

V roce 2015 byly na humanitární pomoc ČR do zahraničí v rozpočtu MZV vyčleněny prostředky ve výši 73 milionů Kč.Celkový rozpočet na humanitární pomoc v roce 2015 však činil téměř 89,88 milionů Kč. Plánovaná částka byla navýšena o 7,3 milionů Kč na další pomoc Ukrajině z nároků z nespotřebovaných výdajů za rok 2014 a o 10 milionů Kč na další pomoc zemím postiženým virem ebola z vládní rozpočtové rezervy na základě usnesení vlády č. 152 ze 4. března 2015.

Další finanční prostředky ve výši téměř 20 milionů Kč byly uvolněny z vládních prostředků na poskytnutí záchranářské pomoci Nepálu – Traumateam ČR.

Během roku 2015 bylo realizováno celkem 43 humanitárních aktivit ve 26 zemích. Největší podíl z rozpočtu na humanitární pomoc byl vynaložen v souvislosti s konflikty a vysídlením zejména v Sýrii a Iráku včetně jejich regionálních dopadů.

Česká republika v průběhu roku 2015 poskytla finanční humanitární pomoc do následujících zemí: Sýrie + region, Irák + region, Ukrajina, Libanon, Jižní Súdán, Středoafrická republika, Sahel, země západní Afriky, Barma, Malawi, Mosambik, Nepál, Etiopie, Jemen, Niger a Palestina/Gaza, Chorvatsko, Maďarsko, Makedonie, Slovinsko a Srbsko.

MEZINÁRODNÍ ZÁCHRANNÉ OPERACE A POSKYTOVÁNÍ MATERIÁLNÍ HUMANITÁRNÍ POMOCI DO ZAHRANIČÍ

NEPÁL

Záchranářská pomoc
Dne 25. dubna 2015 zasáhlo Nepál ničivé zemětřesení o síle 7,8 stupňů Richterovy stupnice. Zasaženo bylo 32 území ze 75 okresů ve střední a východní části Nepálu. Ničivé zemětřesení zasáhlo přibližně 4,2 miliónu obyvatel, zraněno bylo více než 21 tisíc postižených a počet mrtvých dosáhl více než 9 tisíc.

Vláda rozhodla dne 27. dubna 2015 o nasazení Traumateamu ČR na humanitární misi do Nepálu. Traumateam ČR je mobilní, specializovaná, chirurgická jednotka, která je určena pro nasazení v rámci mezinárodní humanitární mise přímo v místě katastrofy nebo mimořádné události či v její bezprostřední blízkosti. Byl vytvořen ve spolupráci Ministerstva zdravotnictví, MV-generálního ředitelství HZS ČR a Fakultní nemocnice Brno.

Přes komplikace při odletu způsobené přetížením přijímacího letiště v Káthmándú nakonec tým odletěl 29. dubna 2015 v 1.00 hodin v noci. Činnost Traumateamu ČR byla zahájena 2. května 2015 v 15.00 hodin. Jednotka byla rozvinuta v blízkosti místního zdravotnického zařízení města Melamchi, které bylo přeplněno pacienty a ve kterém pracovali dva lékaři a patnáct zdravotnických pracovníků. Činnost jednotky byla doprovázena množstvím následných otřesů a hlavně 12. května 2015 dalším silným zemětřesením, které postihlo oblast nasazení Traumateamu ČR a vyžádalo si přibližně dalších 200 mrtvých a 1500 zraněných. Na základě žádosti vlády Nepálu byla po tomto dalším zemětřesení činnost Traumateamu ČR prodloužena do konce měsíce května. Důležitá byla činnost Traumateamu ČR i mimo mobilní jednotku v Melamchi. Na základě informací o přepokládaných počtech postižených a poraněných osob uvězněných v horském terénu vyčlenil Traumateam ČR mobilní tým, který vyjížděl každý den do terénu – jeho práce byla vysoce efektivní. Celá jednotka pracovala na místě nasazení v Melamchi až do 25. května 2015, kdy ve večerních hodinách ukončila svoji činnost. Do Prahy Traumateam ČR přiletěl 29. května 2015.

Za dobu působení v Nepálu bylo Traumateamem ČR vyšetřeno celkem 1 416 pacientů. Traumateam ČR v místě nasazení pracoval za obtížných klimatických podmínek, vysoké teploty, dusna, vlhka a vysoké prašnosti. Práce v těchto podmínkách představovala pro celý tým nadměrnou fyzickou zátěž. Všichni členové jednotky však prokázali velkou fyzickou i psychickou odolnost a flexibilitu při plnění úkolů humanitární mise. Humanitární mise Traumateamu ČR splnila očekávání, celý tým odvedl perfektní práci a výborně reprezentoval Českou republiku.

Expertní pomoc
Kromě Traumateamu ČR byl do Nepálu vyslán také český expert na řešení mimořádných událostí velkého rozsahu, plk. Ing. Miroslav Lukeš z HZS Karlovarského kraje, který byl nominován a následně zařazen do koordinačního a vyhodnocovacího týmu Evropské komise. Plk. Lukeš prošel speciálním výcvikem pořádaným Evropskou komisí a zúčastnil se již podobných misí na Filipínách (tajfun Haiyan) a v Nigérii (prevence povodní).

Hlavním úkolem týmu expertů bylo získání detailních informací o situaci v zemi, průzkum postižených oblastí, komunikace s místními úřady, ministerstvy a vládou o potřebách v zemi. Dále pak podpora příjmu a distribuce humanitární pomoci zaslané členskými zeměmi EU (Mechanismu), podpora evropských týmů působících v zemi a podpora činnosti zastoupení EU (EU delegation) – posuzování statiky staveb diplomatických sborů EU, evakuace občanů zemí EU letadly přivážejícími humanitární pomoc či záchranné týmy.

Činnost týmu byla realizována ve spolupráci s místní vládou a samosprávou a „orgány“ OSN (UNDAC, UN OCHA, agentury OSN atd.)

MATERIÁLNÍ HUMANITÁRNÍ POMOC SPOJENÁ S MIGRAČNÍ KRIZÍ
V roce 2015 byla materiální pomoc poskytnuta zemím, které byly postiženy velkým přílivem uprchlíků a požádaly o pomoc prostřednictvím Střediska pro koordinaci odezvy na mimořádné události EU nebo Zastupitelského úřadu ČR v postižené zemi.

Maďarsko
Celkem dvakrát se poskytovala v průběhu roku 2015 materiální humanitární pomoc Maďarsku. Na přelomu června a července byly Maďarsku poskytnuty stany pro ubytování uprchlíků. V říjnu byly tyto stany dovybaveny topením.

Slovinsko, Chorvatsko
V říjnu zaslalo žádost o pomoc s uprchlickou krizí také Slovinsko a Chorvatsko. Na konci října byly do Slovinska a Chorvatska vyslány konvoje se stany s příslušenstvím.

Makedonie
Makedonii byla materiální humanitární pomoc poskytnuta celkem dvakrát. V říjnu byly Makedonii poskytnuty stany s příslušenstvím a v listopadu byl vypraven konvoj HZS ČR s dalším materiálem pro ubytování uprchlíků ze skladů Správy státních hmotných rezerv.

 

Buďte první, kdo vloží komentář

Přidejte odpověď

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.