Francouzská republika – vichřice – leden 2000

VICHŘICE

Ve dnech od 31.12.1999 do 13.1.2000 poskytla Česká republika humanitární pomoc Francii. Pomoc byla zaměřena především na odstraňování následků ničivých větrných smrští, při kterých byla přerušena dodávka elektrické energie pro čtyři milióny domácností a došlo k rozsáhlému poškození obytných budov a přírody. Humanitární pomoc byla poskytnuta na základě žádosti francouzských státních institucí.

Finanční náklady spojené s poskytnutím humanitární pomoci byly zajištěny vládními institucemi. Veškeré výdaje HZSP (pojištění, PHM, mzdové náklady apod.) budou vyrovnány ředitelstvím HZS ČR.

1. SLOŽENÍ ZÁCHRANNÉHO TÝMU:

Záchranný tým byl složen z jednotky 13 příslušníků Hasičského záchranného sboru MV ČR a jednotky 10 vojáků Armády ČR.

Z Hasičského záchranného sboru hl.m. Prahy se byli do týmu zařazeni 3 příslušníci (pprap. Milan Hrubý – strojník, elektrikář; nrtm. Libor Pospíšil – strojník, elektrikář; mjr. Jaromír Pešek – zástupce vedoucího týmu, francouzština). Z dalších HZS okresů byli vysláni: kpt. Vladimír Hampl – HZS okresu Kladno, nrtm. Jiří Falada – HZS okresu Tábor, pprap. Jan Vaněk – HZS okresu Karlovy Vary, pprap. Václav Forman – HZS okresu Klatovy, nrtm. Pavel Kremz a pprap. Petr Ulrich – HZS okresu Hradec Králové, prap. Drahomír Konůpka a prap. Václav Menšík – HZS města Ostravy, Mgr. Rostislav Táborský – MV-odbor mezinárodní spolupráce.

Příslušníci HZS ČR byli do Francie vysláni na základě Sbírky interních aktů vrchního požárního rady ČR, částka 24, ze dne 30.12.1999. Vedoucím týmu byl mjr. Ing. Miloš Svoboda z ředitelství HZS ČR. Vojáci Armády ČR byli vysláni z logistického centra v Kralupech, velitel kpt. Václav Kukačka.

2. TECHNICKÉ VYBAVENÍ:

8 vojenských elektrocentrál s výkonem 7 x 60 kVA a 1 x 50 kVA
Armáda ČR – 4 vojenské tahače Tatra 815, 1 dopravní vůz Landrover
HZS ČR – 5 osobních technických vozidel se speciálním vybavení (motorové pily, rozbrušovací agregáty, přenosné elektrocentrály, hydraulické nůžky apod.)
příslušníci HZS hl.m. Prahy použili vozidlo Opel Sintra včetně speciálního vybavení

3. ZÁKLADNÍ A DALŠÍ ČINNOST ZÁCHRANNÉHO TÝMU:

Základním úkolem záchranného týmu byla dodávka elektrické energie do veřejné sítě pro menší sídelní útvary, které zůstaly šest až osm dní bez dodávky elektřiny.

Další činností záchranného týmu představovaly dřevorubecké a pomocné práce při odstraňování padlých stromů a zpřístupnění zničených místních elektrických vedení.

4. MÍSTO PŮSOBENÍ:

Záchranný tým působil v oblasti Champagne v kraji Marne asi 80 km jižně od Remeše. Elektrickou energií byly postupně, v závislosti na obnovení dodávky, zásobovány vesnice: Coizard-Joches, Connantray-Vaurefroy, Montépreux, Euvy, Angluzelles-Courcelles, Le Meix-St.Epoing. Práce při odstraňování padlých porostů probíhaly na různých místech v oblasti dle žádostí francouzské strany.

5. ČASOVÝ PRŮBĚH ČINNOSTÍ:

31.12.1999 v 11.00 hod.
odjezd; ve 23.45 hod. přejezd hranic Německo-Francie

1.1.2000 v 00.00 hod.
u výběru mýtného proběhla krátká a velmi neokázalá oslava
v 05.00 hod. příjezd do Remeše
v odpoledních hodinách proběhla porada s francouzskou stranou o rozsahu a místě působení
cca ve 20.00 hod. byla zahájena první dodávka elektrického proudu francouzským občanům

2.1.2000 v 03.00 hod.
ukončena montáž a zprovoznění všech elektrocentrál;
zahájena nepřetržitá kontrola a dozor provozu elektrocentrál

3.1.2000
přemístění 5 elektrocentrál a zahájení dodávky elektřiny dalším vesnicím;
návštěva velvyslance ČR ve Francii pana Petra Janyšky s doprovodem,
návštěva zástupce prefekta a ředitele rozvodných závodů kraje Marne

4.1.2000
pokračovala nepřetržitá kontrola a dozor provozu elektrocentrál; se starosty obcí vyřešena otázka doplňování pohonných hmot;
francouzské straně nabídnuta další pomoc českého týmu – odstraňování padlých porostů, práce s motorovými pilami, zajištění přístupu ke zničeným vedením

5.1.200 až 11.1.2000
dodávka elektrického proudu pro francouzské občany, včetně kontroly a dozoru provozu po dobu 24 hodin denně dle rozpisu služeb
každodenní velmi prospěšná a francouzskou stranou oceňovaná činnost při odstraňování následků větrných smrští

11.1.2000
ve večerních hodinách ukončena činnost posledních dvou elektrocentrál; obnovena dodávka elektrického proudu; ukončena činnost záchranného týmu ČR

12.1.2000 v 15.00 hod.
odjezd do vlasti s přespáním v Německu

13.1.2000 v 17.19 hod. – Rozvadov

Hasičům a vojákům, kteří poskytli humanitární pomoc Francii v důsledku živelní katastrofy, poděkoval 19.ledna 2000 za obětavou pomoc mistr zahraničí Jan Kavan, ministr vnitra Václav Grulich, ministr obrany Vladimír Vetchý a francouzský velvyslanec v České republice Phillipe Coste. Všichni ocenili, že náš tým byl mezi prvními a zásah mimořádně účinný. Ministr Kavan předal záchranářům na setkání v Černínském paláci pamětní medaile ministerstva zahraničí. Přítomen byl také velvyslanec ČR ve Francii Petr Janyška a vrchní požární rada ČR plk.Ing. Miroslav Štěpán.

Pamětní medaile převzali: Miloš Svoboda (HZS ČR), Jaromír Pešek, Milan Hrubý, Libor Pospíšil (HZS Praha), Vladimír Hampl (HZS Kladno), Jiří Falada (HZS Tábor), Jan Vaněk (HZS Karlovy Vary), Václav Forman (HZS Klatovy), Pavel Kremz a Petr Ulrich (HZS Hradec Králové), Drahoslav Konůpka a Václav Menšík (HZS Ostrava), Rostislav Táborský (Ministerstvo vnitra).

Ve výčtu poděkování a ocenění není možno dále přehlédnout osobní dopis francouzského prezidenta Jacquesa Chiraca předsedovi vlády Miloši Zemanovi.

6. SPOLUPRÁCE S FRANCOUZSKOU STRANOU:

Spolupráce spočívala především v součinnosti s pracovníky francouzských rozvodných závodů (EDF) a s místními starosty. Vzhledem k tomu, že český tým měl přiděleného velmi schopného koordinátora z EDF, probíhala veškerá činnost velice smysluplně a bez prostojů.

7.SPOLUPRÁCE S ARMÁDOU ČR A V TÝMU ČESKÝCH HASIČŮ:

Veškerá součinnost byla velice funkční a vždy plně zaměřena na pomoc postiženým občanům, což byla nejlepší representace ČR a nasazených složek.

8. ČINNOST HASIČŮ HZS HL. M. PRAHY:

Všichni tři příslušníci HZS hl. m. Prahy se velice aktivně podíleli na všech uvedených činnostech. Díky organizačním přípravám a dostatečnému vybavení byli pražští hasiči připraveni k poskytování další či náročnější pomoci. Příprava k odjezdu a vyzbrojení proběhlo zcela bez potíží a podle připraveného scénáře. Po odjezdu byla v HZS hl. m. Prahy a v ostatních sborech připravena druhá vlna humanitární pomoci, která byla ještě rozsáhlejší, včetně nabídnutého rejstříku technické pomoci. Avšak tato pomoc nebyla využita.

9. OCENĚNÍ VÝZNAMU HUMANITÁRNÍ POMOCI:

Francouzská strana ocenila veškerou činnost záchranného týmu a zvláště pak byla vyzdvižena skutečnost, že pomoc přišla neobyčejně rychle a bez ohledu na příchod nového roku 2000. Rychlost pomoci byla zajištěna díky postupu českého zastupitelského úřadu ve Francii a díky organizační a materiálové připravenosti hasičských a armádních záchranářských týmů.

Dále bylo častokrát zdůrazněno, že se jedná o vůbec první pomoc, kdy „Východ“ pomáhá „Západu“ a celý tým je hrdý, že právě Česká republika poskytla svoji pomoc Francii.

10. NOVÉ POZNATKY A ZKUŠENOSTI:

Z důvodu nedostatku přesných informací byla jednotka HZS MV ČR vybavena tak, aby byla zcela soběstačná a aby nebylo nutné žádat postiženou stranu o jakoukoliv technickou či týlovou pomoc. Francouzská strana ale bez problému zajistila dostatečné a odpovídající zázemí (ubytování, stravování).
V den příjezdu se konala schůzka mezi vedoucími českého týmu a zástupci francouzských rozvodných závodů, kdy byly obě strany seznámeny s technickými možnostmi pomoci a požadavky postižených. Zároveň byl českému týmu přidělen koordinátor, pracovník francouzských rozvodných závodů EDF, který dále řídil a organizoval veškerou záchranářskou činnost. Bylo velmi šťastné, že koordinátorem byl velmi schopný odborník, který nemalou měrou přispěl k úspěchu celé akce.
Pro skupinu hasičů byl vypracován rozpis nepřetržitého dozoru elektrocentrál a při ranních poradách byli všichni seznámeni s celodenní činností. Zabránilo se tak nežádoucím dotazům vlivům a prostojům. Jasné určení povinností a náplně práce se prokázalo velmi prospěšné.
Příslušníci jednotky hasičů byli vybráni podle odbornosti ze sedmi sborů a z ředitelství HZS ČR. Z hlediska členů i vedoucích týmu se jeví tato skutečnost částečně problematickou, přestože žádné problémy nenastaly. Záchranný tým se ale nedostal do náročných situacích při ohrožení života nebo zdraví, kdy je nesporně nutná dostatečná osobní znalost mezi zasahujícími hasiči.
Příslušníci HZS ČR, a zvláště členové týmů působících v zahraničí, se musí učit cizím jazykům a musí být schopni zvládnou alespoň základní možnosti dorozumění. Stejně tak je důležité, aby v každém týmu byl velmi dobrý překladatel, protože jistě budou řešeny obtížné technické problémy či dokonce otázky ohrožení zdraví a života.

——————————————————————————–
Zprávu o zahraniční pracovní cestě zpracoval dne 25.1.2000 mjr.Jaromír Pešek

Text a fotografie na této stránce  jsou zveřejněny s laskavým svolením HZS hl. m. Praha.

 

Vyšlo v tisku:

ČEŠTÍ HASIČI OBSTÁLI HUMANITÁRNÍ POMOC ČESKÉ REPUBLIKY ŽIVELNÍ POHROMOU POSTIŽENÉ FRANCII

Příslušníkům Hasičského záchranného sboru ČR a 6. polní nemocnice Armády ČR, kteří poskytli v lednu 2000 humanitární pomoc Francii, zaměřenou především na odstraňování následků ničivých větrných smrští, se dostalo uznání od francouzského prezidenta, ministrů zahraničí, vnitra a obrany České republiky a také velvyslance České republiky ve Francii. „Dovolte, abych vám co nejupřimněji poděkoval, že jste tak rychle přijeli s pomocí, kterou Francie, postižená katastrofou, jakou v moderních dějinách nepamatuje, tak naléhavě potřebovala. Velmi jsme vás obdivovali, že jste strávili silvestrovský den za volanty na dálnici a Nový rok jste oslavili na francouzsko-německé hranici,“ píše v dopise velitelům a příslušníkům Hasičského záchranného sboru ČR a 6. polní nemocnice Armády ČR velvyslanec Petr Janyška. „Díky rychlé reakci české diplomacie, vašich resortů a vás samých byla Česká republika jednou z prvních zemí, jež přijely pomoci. Nejvyšší francouzská reprezentace si toho povšimla a vyjádřila několikeré poděkování, včetně prezidenta Chiraka. Odvedli jste zde kus skvělé, profesionální práce, přispěli jste k dobrému jménu republiky ve Francii, a jsme vám za to, náš zastupitelský úřad i já osobně, velmi vděčni.“

Přestože Francie nepředpokládala pomoc z menších a vzdálenějších států Evropy, český záchranný tým se do oblasti Marne v kraji Champagne 31. prosince 1999 vypravil. (Zprávu o odjezdu jsme přinesli v čísle 2/2000 časopisu 150 – HOŘÍ pozn. redakce.) Do bývalého korunovačního města Remeše dorazila kolona automobilů po osmnácti hodinách jízdy. Již první dojmy z noční cesty po francouzském území naznačovaly skutečný rozsah katastrofy – města a vesnice byly ponořeny do tmy. Po čtyřhodinovém spánku a poradě se zástupci elektrárenské společnosti EDF začal tým hasičů, se specializací strojník a elektrikář, a vojáků plnit své humanitární poslání – obnovu dodávky elektrické energie do veřejné sítě. Záchranný tým tak přinesl světlo, teplo a úĺevu do domácností ve vesnicích Coizard-Joches, Connantray-Vaurefroy, Montépreux, Euvy, Agluzelles-Courcelles, Le Meix-St. Epoing. První česká elektrocentrála byla zprovozněna 1. ledna 2000 ve 20.00 hodin. Montážní a instalační práce probíhaly potmě, za sychravého a mrazivého počasí až do ranních hodin. V neděli 2. ledna ve tři ráno byly všechny dovezené elektrocentrály zprovozněny. Nadále tým přesně podle požadavků francouzské strany a podle rozpisu služeb kontroloval a zabezpečoval jejich nepřetržitý provoz až do ukončení mise. Poslední elektrocentrála byla odpojena od veřejné sítě 11. ledna 2000 v 16.00 hodin.

Český záchranný tým nebyl připraven jen na obnovu elektrické energie. V technickém vybavení bylo kromě osmi vojenských elektrocentrál s výkonem 7 x 60 kVa a 1 x 50kVa, čtyř vojenských tahačů Tatra 815, dopravního vozidla Landrover, vozidlo Opel Sintra s vybavením a čtyři terénní vozidla s motorovými pilami, rozbrušovacími agregáty, přenosnými elektrocentrálami a hydraulickými nůžkami, takže tým mohl bezprostředně po zprovoznění elektrocentrál nabídnout i další pomoc – odstraňování padlých porostů, práci s motorovými pilami a zajišťování přístupu ke zničeným místním vedením elektrického proudu. Bylo to nutné, protože teprve po odstranění padlých stromů se mohli pracovníci elektrárenské společnosti EDF dostat k zataraseným stožárům a kabelům. Z hasičů se stali dřevorubci, každý pomáhal jak mohl a nikdo nepochyboval o smysluplnosti svého poslání. Práce měla systém a řád, služby byly rozepsány na týden dopředu. Pracovní den začínal v osm hodin ráno, volno se drželo, byť bylo uvedeno v rozpise služeb i přes den, jen v noci. Každý z týmu nabízel pomoc nad rámec své služby, aby lidé, kteří byli několik dní odříznutí od světa, mohli znovu využívat „vymoženosti“ civilizace. Odstraňování padlých stromů motorovými pilami bylo prováděno v obcích Le Meix St. Époing, Ognes, Flavigny, Vassimont et Chapeas a Bergés sous Montmirail.

Tak, jak se postupně dařilo Francouzům zprovozňovat veřejnou síť a zapojovat vesnice do běžného režimu, přesouvaly se i elektrocentrály z České republiky. Přesouvali se i čeští hasiči a vojáci s pilami a v prvním sledu klestili cestu francouzským vysokozdvižným plošinám a pracovníkům belgické elektrárenské společnosti obnovujícím v této oblasti zničené elektrické rozvody. Nasazení bylo stoprocentní, nikdo nezklamal, nikdo z týmu nepodlehl fyzickému a psychickému napětí, situace se nikdy nevyhrotila tak, aby ji nezklidnilo slovo. Nikdo z týmu nepřidělal práci ostatním ani francouzské straně, nikomu z týmu se také nic nestalo, byť příležitostí k úrazu při nočním objíždění a doplňování elektrocentrál a práci na polomech bylo dost. Na nepříznivé klimatické podmínky – jenom dvakrát za celou dobu působení ve Francii zahlédli slunce – byli i díky fyzické průpravě připraveni.

Práci českého týmu záchranářů sledovali bedlivě jak obyvatelé postižených vesnic a jejich starostové, tak francouzské sdělovací prostředky – a nešetřily chválou. Děkovný dopis francouzského prezidenta předsedovi vlády České republiky je založen na jednom z nejhlubších pocitů – pocitu vděku. Šlo zřejmě vůbec o první pomoc, kdy „Východ“ pomohl „Západu“.

Poznatky
Český tým byl jedním z šesti dalších, které přijely Francii pomoci před Novým rokem. Stalo se tak díky rychlé orientaci, pohotovosti a dobré spolupráci a koordinaci Ministerstva zahraničních věcí, velvyslanectví České republiky v Paříži a organizační a materiálové připravenosti hasičských i armádních záchranářských týmů. Jednotka HZS ČR byla sestavena tak, aby byla soběstačná a nebylo nutné zatěžovat francouzskou stranu žádostmi o jakoukoliv technickou či týlovou pomoc, včetně pomoci překladatelské.
K úspěchu celé akce přispělo i to, že přidělený koordinátor z francouzských rozvodných závodů EDF byl velmi schopný pracovník, který dokázal plně využít všechny formy pomoci iniciativně nabízené českým týmem.

Tým byl vybrán odpovědně, profesní zaměření odpovídalo rozsahu a zaměření pomoci. Vyplatilo se přesné určení povinností, které zabránilo zbytečným prostojům a dotazům. Překážkou úspěchu akce nebylo ani to, že se tým záchranářů seznamoval mezi sebou až při náročném přesunu na místo živelní pohromy.

Spolupráce vojáků a hasičů byla dobrá. Přirozeným způsobem se tvořily pracovní skupiny, při práci se obě složky vzájemně doplňovaly. Vojáci měli za sebou mise v Turecku, Albánii, Bosně a pro hasiče byli vítaným zdrojem zkušeností.

K základním předpokladům úspěchu při dlouhodobém působení záchranného týmu v zahraničí patří udržení psychické pohody. K tomu v daném případě nepochybně přispěl i trvalý zájem ze strany českého velvyslanectví o činnost týmu. Potřebu komunikovat s domovem do určité míry plnilo zasílání tiskových informací z České republiky prostřednictvím zastupitelského úřadu.

Ukázalo a dokázalo se, že Česká republika nechápe pojem mezinárodní humanitární pomoci a evropské solidarity formálně.

Po rozhovoru s účastníky humanitární pomoci mjr. Ing. Milošem Svobodou, vedoucím týmu a mjr. Jaromírem Peškem, jeho zástupcem, připravila Ludmila Dubová
Vyšlo v časopisu 150 HOŘÍ číslo 3/2000

 

 

 

FRANCIE POTŘEBOVALA NAŠI POMOC

I poslední den minulého roku se vypravil tým českých záchranářů pomáhat lidem postiženým živelní pohromou, tentokrát do Francie, kde si větrné smrště vyžádaly oběti na životech a způsobily škody na elektrické rozvodné síti. Humanitární pomoc poskytla Česká republika na žádost velvyslanectví Francouzské republiky. Ministerstva vnitra a obrany sestavila tým specialistů složený z 10 příslušníků Armády ČR, 13 příslušníků Hasičského záchranného sboru ČR a vybavený osmi armádními elektrocentrálami o celkovém výkonu 530 kVA. Velitelem jednotky HZS Ministerstva vnitra, vyslané k plnění mimořádných úkolů HZS ČR podle § 51 odst. 1 a § 65 odst. 3 zákona č. 133/1985 Sb., o požární ochraně, ve znění pozdějších předpisů – poskytování humanitární pomoci ve Francii – byl jmenován mjr Ing. Miloš Svoboda (MV – ředitelství HZS ČR), jeho zástupcem mjr. Bc. Jaromír Pešek (HZS hl. m. Prahy). Jednotku tvořili tito příslušníci: pprap. Milan Hrubý, ntrm. Libor Pospíšil (oba HZS hl. m. Prahy), kpt. Vladimír Hampl (HZS okresu Kladno), nrtm. Jiří Falada (HZS okresu Tábor), pprap. Jan Vaněk (HZS okresu Karlovy Vary), pprap. Václav Forman (HZS okresu Klatovy), nrtm. Pavel Kremz a pprap. Petr Ulrich (oba HZS okresu Hradec Králové), prap. Drahoslav Konůpka a prap. Václav Menšík (oba HZS města Ostravy). Třináctým členem byl Mgr. Rostislav Táborský, zaměstnanec MV, odboru mezinárodní spolupráce. Do Francie se jednotka dopravila pozemní cestou vozidly Jeep Cherokee 4×4 (HZS okresu Kladno), Lada Niva VAZ 21214 (HZS okresů Klatovy a Trutnov), Nissan Patrol GR Wagon (HZS města Ostravy) a Opel Sintra (HZS hl. m. Prahy).

Příslušníci jednotky Hasičského záchranného sboru MV přijeli 1. ledna 2000 do Remeše, první elektrocentrály nainstalovali v Coizard-Jochez, další v Montepreux. O postupu prací se rozhodlo po poradě se zástupci elektrárenské společnosti EDF. Kromě dodávání energie do rozvodné sítě v několika obcích v kraji Champagne pomáhali příslušníci při odklízení spadlých stromů na el. vedení a přístupech ke stožárům a byli schopni poskytnout i ženijní pomoc, měli vlastní motorové rozbrušovací pily a motorové řetězové pily. Záchranáři byli v denním kontaktu s operačním střediskem MV-ředitelství HZS ČR. Jednotka se z Francie vrátila zpět do České republiky 13. ledna. To už jsme všichni věděli, že jí za obětavou pomoc poděkovali obyvatelé znovu rozsvícených vesnic i starosta obce Angluzelles-Courcelles v departementu Marne, a také osobním dopisem premiéru Zemanovi francouzský prezident Jacques Chirac.

Ludmila Dubová, foto autorka a ppor. Ing. Zdeněk Ráž
Vyšlo v časopisu 150 HOŘÍ číslo 2/2000